Samen sterk in de bouw Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Pixabay.com.

Ketensamenwerking, dat is echt zo’n woord dat de bouwsector van de laatste jaren typeert. Maar hoe kom je tot zo’n samenwerking? Vaak gaat daar een heel proces aan vooraf, formeel, maar ook informeel. Dat laatste gebeurt vooral door te netwerken.

Niet iedereen vindt het even leuk, maar belangrijk is het wel: netwerken. Want een andere term die nogal eens valt in de bouwwereld, is ‘gunfactor’, en die vergroot je vooral door zichtbaar te zijn en door contacten te leggen. Bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst.

Branchegericht of regionaal

Veel werk komt via via, van horen zeggen, van een connectie, een aanbeveling. Allemaal dingen die samen te vatten zijn tot communicatie. Netwerken zijn er in soorten en maten. Ze kunnen zijn toegespitst op één bepaalde sector, maar er zijn ook genoeg regionale netwerken met deelnemers uit verschillende branches. Voor beide is veel te zeggen. Tijdens een bijeenkomst met alleen bouwers zullen de gespreksonderwerpen vooral bouw-gerelateerd zijn. En is de kans misschien groter om contacten aan te kunnen knopen die regelrecht tot werk of samenwerken leiden. Door bijeenkomsten en events bij te wonen waar mensen uit de bouwwereld samenkomen blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen in de bouwsector. Vaak zijn er lezingen, workshops, waarna er gelegenheid is om elkaar te spreken. Vaak is er een lijst met bezoekers en kun je dus gericht op mensen af stappen. Toch is een algemeen netwerk niet te onderschatten. Een mbk-club of kvk-borrel brengt allerlei mensen samen, maar bedenk dat ieder voor zich het centrum van een eigen netwerk is. Via via sta je dus in verbinding met een oneindig grote groep mensen. Maak daar gebruik van, en laat weten wat je expertise is en wat je eventueel zoekt of kunt bieden. Of welk type netwerkbijeenkomst je ook bent: vergeet niet om visitekaartjes uit te wisselen.

Halen en brengen

Wie netwerkt (en zeker wie daar nog niet zoveel ervaring mee heeft) is vaak erg gespitst op ‘halen’. Wat levert deze bijeenkomst mij op? Maar bekijk jezelf ook door een andere bril en bedenk wat je te bieden hebt. Want ‘brengen’ hoort er bij. Misschien hebt je niet iets concreets in de vorm van een klus of een stageplek in de aanbieding. Maar je kunt altijd een luisterend oor bieden, meedenken, je ervaringen delen. Of iemand in contact brengen met een expert uit je eigen netwerk. Soms lever je alleen al door enthousiast te zijn en open te staan een belangrijke bijdrage. Je krijgt er in ieder geval een goed gevoel van, en wie weet wat er verder van komt …

Actief op LinkedIn

Digitaal netwerken is ook netwerken, bijvoorbeeld middels LinkedIn. Wees daar actief. Volg bedrijven en specialisten in de bouw en blijf zo op de hoogte van waar ze zich mee bezighouden. Stuur een LinkedIn-verzoek naar nieuwe, zakelijke relaties, en let op: vermeld bij zo’n verzoek altijd waar je diegene van kent en waarom je wilt linken. Klik dus nooit zomaar op ‘Connectie maken’ direct gevolgd door ‘Gereed’.

Nieuw en ‘oud’

Tot slot. Bij netwerken denk je misschien alleen aan het leggen van nieuwe contacten. Maar je hebt natuurlijk ook al een netwerk! Zorg dat je dat goed onderhoudt: ‘like’ berichten, stuur artikelen door waarvan je denkt dat ze interessant zijn voor iemand, feliciteer een jarige. Dat is een kleine moeite, maar deze persoonlijke aanpak kan je enorm veel opleveren.

Ook interessant