Inspelen op de veranderende markt Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip.

Mirjam Klaassen is projectmanager organisatie ontwikkeling bij Heijmans. Bij Heijmans bepalen de Raad van Bestuur en het hoger management de strategie voor het bedrijf. Mirjam kijkt wat de medewerkers nodig hebben om binnen die strategie zo goed mogelijk hun rol of functie te kunnen vervullen.

‘Ik houd me met name bezig met het ontwikkelen van programma’s en het geven van trainingen aan bepaalde functiegroepen en doelgroepen’, vertelt Mirjam. ‘Een project waar ik al een tijd mee bezig ben, is het trainen van alle uitvoerders die aan de servicekant zitten. Zij zijn qua techniek heel goed opgeleid, maar het is belangrijk dat ze ook vaardigheden opdoen om met de gebruikers en opdrachtgevers om te gaan. Die worden steeds mondiger, stellen hogere eisen, en daarbij komt dat veel opdrachtgevers zelf geen technische dienst meer hebben. Onze mensen komen dus vaker dan voorheen direct in contact met de eindgebruikers, die veelal niet technisch geschoold zijn en dat vraagt meer dan alleen maar een goede kennis van de techniek.’ 

Happy bij Heijmans 

Samen met een aantal collega’s ontwikkelde Mirjam een 10-daags programma dat puur op de benadering van de klant is gericht. Mirjam: ‘Het gaat over alles, behalve techniek. Hoe denkt de klant? Wat heeft hij nodig? Hoe bouw je aan de relatie? Hoe ga je om met het contract? En met de commerciële belangen van zowel Heijmans als de klant? Allemaal zaken die heel nuttig zijn in de veranderende markt. In de ochtenden bieden we kennis aan, ’s middags trainen we de vaardigheden. Een kleine honderd uitvoerders hebben het programma al gevolgd en ze zijn er heel enthousiast over. Ook maak ik op dit moment deel uit van een team dat bezig is met het ontwikkelen van een onboarding-programma voor alle nieuwe medewerkers. We willen dat mensen snel in hun rol komen, maar ook dat ze zich happy voelen bij Heijmans.’ 

No-nonsense 

Mirjam werkt nu vijftien jaar bij Heijmans. Daarvoor was ze werkzaam bij een zorgverzekeraar. ‘Een echte vrouwenclub’, zegt ze lachend, ‘niks voor mij. Ik ben nogal direct en hier stoort niemand zich daaraan. Sterker nog, het wordt gewaardeerd want mannen zijn no-nonsens types. Heerlijk. Ik zit hier helemaal goed. Ik heb heel veel contact met de werkvloer, ik denk dat ik wel duizend medewerkers ken. Het is leuk om op projecten te komen en te zien hoe mensen bezig zijn en samenwerken. Ik had eigenlijk naar de HTS gewild vroeger, maar dat deden meisjes toen nog niet. Mijn vader werkte in de techniek, als klein meisje ging ik vaak mee om te zien hoe er ergens gasleidingen werden aangelegd. Misschien was ik iets met design of architectuur gaan doen.’ 

Fascinerende wereld 

Gelukkig kwam Mirjam met een omweg toch nog in de techniek terecht. Ze vindt de bouw een fascinerende wereld. ‘Als ik door Nederland rijd en ergens een bord met Heijmans zie’, zegt ze, ‘dan ben ik supertrots. Een keer per jaar hebben we een Meewerkdag. Dit zorgt voor verbinding en levert veel nuttige informatie op. Daar kan ik me enorm op verheugen. Ik krijg waarschijnlijk een simpel klusje toebedeeld, maar dat maakt me niet uit. Overall en werkschoenen aan, en ‘op klus’! Geweldig toch?’

Ook interessant