Dakkapel op de ringweg Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Pixabay.com.

Het gaat goed met de bouw, en dat is ook op de weg te merken. Volgens de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is zo’n 25% van al het wegvervoer in Nederland bezig met de transport van bouwmaterialen.

Waar gebouwd wordt, zijn bouwmaterialen nodig. Daar is van alles en nog wat bij: ruwe bouwmaterialen waaronder bakstenen, betonelementen en hout, materialen voor de opbouw zoals dakpannen, cement, isolatie, prefab wanden en vloeren, en materialen voor de afbouw waaronder deuren, keukens en sanitair. Maar ook een schaftkeet en een bouwkeet voor de uitvoerder, tijdelijk sanitair, opslagcontainers, luchtkanalen, staalconstructies, prefab elementen of betonbekistingen, en ga zo nog maar even door. 

Kooiaap 

Maar hoe vervoer je een dakkapel over de ringweg? Hoeveel stelconplaten passen er op één vrachtwagen? Moet een partij hout afgedekt? Hoe krijg je een partij beglazing heelhuids op de bouwlocatie? Allemaal vragen die voor gespecialiseerde transportbedrijven eenvoudig zijn te beantwoorden. Het mooie van zo’n gespecialiseerd transportbedrijf is dat het beschikt over een enorm wagenpark met verschillende soorten transportmiddelen. Voor ieder materiaal en voor ieder type transport is een vervoermiddel. Er zijn volume combi’s, trailers, opleggers, diepladers, trucks en trekkers met kranen, en vrachtwagens met aan de achterkant van de oplegger een meeneemheftruck. Zo’n meeneemheftruck wordt in de transportwereld ‘kooiaap’ genoemd, en daarmee kunnen de materialen gemakkelijk geladen en gelost worden. 

Keurmerk 

Natuurlijk moet het vervoer van bouwmaterialen altijd veilig gebeuren en moeten ze in perfecte staat op de bouwlocatie aankomen. Om de kwaliteit te waarborgen is er het Keurmerk Transport & Logistiek, met verschillende specialisaties binnen de sector waaronder de transport van bouwmaterialen. Een aantal onderdelen die onder het keurmerk vallen, zijn: naleving van de APK, onderhoudsjaarplan, chauffeursbereikbaarheid, regelmatige zichtcontrole, registratie transportgegevens en bewijs van aflevering van de goederen. 

Bouwhub 

In een dicht bebouwde omgeving wordt vaak overlast ervaren als er steeds bouwverkeer is. Een bouwhub kan dan een oplossing zijn. Het is een verzamelpunt voor bouwmaterialen in de buurt van de bouwlocatie, vaak aan de rand van de stad. Op die plek worden dagproductie-pakketten klaar gemaakt voor vervoer. Vaak is het ook de plaats waar de bouwvakkers verzamelen, om vandaar af samen naar de bouwlocatie vervoerd te worden. Bouwhubs hebben ook als voordeel dat er op de bouwplaats minder bouwmaterialen en voertuigen zijn. Er is daardoor meer werkruimte op de bouwplaats, waardoor er veiliger gewerkt kan worden. Aan het einde van de dag worden de bouwvakkers teruggebracht naar de bouwhub. Ook het afval van de bouwplaats (vooral verpakkingsmateriaal) gaat van de bouwplaats mee naar de bouwhub. 

Dakpannen over de gracht 

Een andere manier om het wegtransport in drukke gebieden te ontlasten, is vervoer over water. Dat kan niet overal helemaal tot aan de bouwplaats, maar sommige plaatsen lijken ervoor gemaakt. De Amsterdamse grachten zijn ooit speciaal aangelegd voor transport. Toch is er in de loop van de jaren steeds vaker overgestapt op wegvervoer, meestal omdat dat sneller was. Maar het wegennet in de grachtengordel is niet erg berekend op veel en/of zwaar vervoer. De kademuren, bruggen en het wegdek hebben er onder te lijden, en er is zoveel verkeer dat het al lang niet snel meer gaat. Een ander punt is de CO2-uitstoot in zo’n dichtbevolkt gebied. Vervoer over water is een goed alternatief. Port of Amsterdam, Gemeente Amsterdam, TNO en Waternet hebben samen het project Amsterdam Vaart! opgestart, en onderzoeken hoe het water een rol kan spelen in de stadslogistiek. Te beginnen … met bouwmaterialen. 

Ook interessant