Busje naar de bouw Tekst en beeld: Marion de Graaff, Tekstbureau ‘t Kofschip

Veel bouwvakkers rijden ’s ochtends samen naar de bouwplaats en ’s middags samen weer naar de zaak. En soms is het best een eind en duurt de rit lang. Dan is het fijn om een betrouwbare bus te hebben die ruim genoeg en van bepaalde gemakken voorzien is.

Er is weer volop werk in de bouw. In het verkeer is dat goed te zien: in de ochtend- en avondspits wemelt het van de bedrijfswagens. Vaak zijn het busjes, soms alleen bedoeld om een stuk of wat collega’s in te vervoeren, soms kunnen er hooguit twee personen zitten en is de overige ruimte voor gereedschappen en materialen. En vaak is het een combinatie. In een bus met een dubbele cabine passen vijf mensen, en is er ook nog laadruimte achterin. In deze drukke tijden kan het zomaar zijn dat er op het bedrijf een bus bij moet, of meerdere bussen zelfs. Of misschien zijn de oude bussen aan vervanging toe. Een mooi moment om even stil te staan bij de wensen en eisen. De werkzaamheden op de bouw zijn een criterium: een schilder vervoert andere dingen dan een metselaar. Ook afhankelijk van het gebruik van de bus – vooral voor het vervoeren van personen dan wel spullen – zijn er verschillende dingen om op te letten. 

Veilig en sterk 

Veiligheid en betrouwbaarheid gaan natuurlijk voor alles. De bus moet APK-proof zijn en periodiek voor een kleine of grote onderhoudsbeurt naar de garage. Dat is voor een groot bedrijf makkelijker dan voor een éénpitter, maar wel noodzakelijk. Zomer- en winterbanden omruilen is vaak wel te combineren met zo’n beurt. Alles moet goed werken en soepel lopen. Is de bus bedoeld voor personenvervoer, dan moeten de stoelen lekker zitten –vooral voor de wat langere afstanden – en zittingen met een vuilafstotende bekleding zijn aan te raden. In een bouwbus worden vaak zware spullen vervoerd en dat moet niet ten koste van het vermogen gaan. Een sterk chassis is daarom belangrijk. Het zorgt voor een goede verdeling van het gewicht en dat geeft stabiliteit. 

Bergruimte 

De inrichting moet passen bij de functie van de bus. Die inrichting in de vorm van kastjes en schappen kan op maat gemaakt, daar zijn speciale bedrijven voor. Een goed geordende bedrijfsbus voorkomt ergernis; als alles op z’n plek ligt, grijp je immers nooit mis. Het dak is ook bruikbaar. Voor een schilder is een imperiaal onmisbaar. Maar behalve ladders kun je op het dak ook andere lange spullen kwijt, zoals kabelgoten, buizen, profielen et cetera. En dan is er onder de vloer nog ruimte die benut kan worden door er vloerlades in te laten bouwen. Een bus is er voor het vervoer van mensen en spullen, maar je kunt er ook in koffie drinken, ongestoord een telefoontje plegen, lunchen, en zelfs de administratie doen. 

Op slot! 

Ook een punt van aandacht is diefstal op de bouwplaats. Helaas komt dat vaak voor, ondanks dat er steeds vaker bouwplaatsbeveiliging wordt geregeld. Dat helpt, maar geeft geen garanties dat er niets meer gestolen wordt. Zorg er dus sowieso voor dat de bus altijd op slot is, en leg kostbare spullen zoals telefoons en laptops uit het zicht. Er bestaan speciale sloten en alarmsystemen waardoor de deuren en de achterklep niet zomaar open kunnen. De campagne ‘Maak het ze niet te makkelijk’, een initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie, richt zich vooral op woninginbraken, maar de slogan is eigenlijk overal toepasbaar. Ook bij bedrijfswagens en ook in de bouw.

Ook interessant