BMN Bouwmaterialen zet stappen in in emissievrij vervoer

BMN Bouwmaterialen heeft een nieuwe FUSO eCanter in gebruik genomen. De volledig elektrische 7,5 tons vrachtwagen maakt emissievrij transport mogelijk voor het op locatie leveren van ruwbouw en afbouw producten.

De nieuwe FUSO eCanter is meer dan een praktische aanvulling op het wagenpark van BMN Bouwmaterialen. Het bedrijf ziet emissievrij vervoer als een cruciale volgende stap in de bedrijfsvoering. Maar ook het stiller kunnen laden en lossen wordt als een voordeel gezien. De  volledig elektrische 7,5 tons truck biedt BMN Bouwmaterialen met bijna drie ton voldoende laadvermogen. De eCanter wordt vooral ingezet in het mutatie- en renovatiewerk waarbij allerlei materialen, van gipsplaten tot bakstenen, op het door de klant gewenste moment geleverd worden. Dankzij de opbouw met schuifzeilen kunnen ook langere producten met de eCanter vervoerd worden, omdat vanaf de zijkant laden mogelijk is. Veelal vindt de levering plaats in de binnenstad van Amsterdam. Niet alleen de compacte buitenafmetingen zijn daar heel praktisch, ook het bescheiden eigen gewicht is een voordeel om zwakke kademuren niet te beschadigen. 

De FUSO eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die lokaal emissievrij rijdt en daarbij geen geluidsoverlast veroorzaakt. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC) en wordt voor de Europese markt geproduceerd in Tramagal, Portugal. 

Milieuvriendelijk en economisch

De FUSO eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.490 kilogram heeft de FUSO eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen tot wel 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk, maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de FUSO eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving op de achteras wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 129 kW (176 pk) en een koppel van 390 Nm. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand. De maximale snelheid van de eCanter is begrensd, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De accu's maken een bereik van 100 kilometer mogelijk. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

Ook interessant