Slapen tijdens warme nachten: zo houd je het hoofd koel Copyright: Vaillant

Een derde deel van je leven breng je slapend door. Mensen hebben gemiddeld zeven tot acht uur slaap nodig om volledig te ontspannen en de dag fris te beginnen. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat alle omstandigheden optimaal zijn voor een goede nachtrust. De temperatuur in de kamer is daarbij een belangrijke, en met de weersverwachting voor de aankomende dagen een uitdaging. Vaillant geeft tips voor een goede nachtrust.

De optimale temperatuur om in slaap te vallen

Je lichaamstemperatuur bepaalt voor een groot deel of je rustig in slaap kunt vallen. Je lichaam heeft een eigen thermostaat, die je lichaamstemperatuur overdag een graad warmer houdt dan ’s nachts. Je kunt jouw lichaam een handje helpen om in slaap te vallen door de temperatuur in de kamer tussen de 16 en 19 graden te koelen. Met een omgevingstemperatuur tussen de 16 en 19 graden heeft je lichaam geen enkel probleem de eigen temperatuur (ongeveer 36 graden) op peil te houden. Hierbij is het wel belangrijk te zeggen dat deze temperaturen richtlijnen zijn. Iedereen heeft een andere comfortabele ‘zone’ in warmte.

De optimale slaaptemperatuur in de zomer

In de zomer slapen we minder dan in de winter. We zijn actiever, zijn langer buiten tijdens heerlijke zomeravonden. Dat is goed voor ons. Maar als we te warm de slaapkamer ingaan, en daar is het ook te heet, dan is ons lichaam te warm. Het resultaat? We zweten, en slapen daardoor rusteloos.

Tips voor een koelere slaapkamer in de zomer:

  • Ventileer 's ochtends de kamer, zolang de buitentemperatuur niet hoger is dan de temperatuur in de slaapkamer;
  • Rolluiken beschermen de kamer niet alleen tegen de kou - in de zomer dienen ze ook als bescherming tegen de zon;
  • Als je geen airconditioning hebt, kun je een handdoek onder koud water houden en uitwringen. Hang hem op in de kamer, plaats de ventilator erachter en de zelfgemaakte airconditioning is klaar. Maar pas op: té vochtige lucht kan een kamer benauwd maken. 

De juiste luchtvochtigheid

Onder normale omstandigheden ligt de ideale luchtvochtigheid voor het slapengaan iets boven de 40 procent. Digitale thermometers kunnen ons een goede indicatie geven. Met méér dan 60 procent luchtvochtigheid slapen we slecht en missen we de dag erna concentratie. Houd er rekening mee dat de luchtvochtigheid in de kamer ’s nachts zal stijgen doordat we ademen en zweten, zeker in de zomer. Om dat vocht af te voeren kun je ’s nachts gebruik maken van een airconditioner.

Steeds meer Nederlanders schaffen airconditioning aan om het klimaat in hun slaapkamer te reguleren. Door bewust aandacht te besteden aan de instellingen van verwarmingssystemen kun je energie- en dus kosten besparen én je nachtrust zo comfortabel en gezond mogelijk maken.

Ook interessant