Groei online bestellingen vraagt om slimme oplossingen Foto: Shutterstock

Doordat consumenten steeds vaker online aankopen doen, ziet technologiebedrijf Bringme de noodzaak in van een automatische conciërge. Samen met internationale liftenbouwer Schindler werken zij aan een nieuw product.

De bedrijven zien een verschuiving in de behoefte in de woningmarkt. “Meer en meer ontwikkelaars en architecten beseffen dat de klassieke brievenbus compleet achterhaald geworden is en bewoners ook dagelijks opzadelt met gedoe”, schrijven de bedrijven in een persbericht. De nieuwe innovatie moet er voor zorgen dat pakketjes minder vaak worden gemist en de bewoners elders de pakketjes moeten ophalen. Ook voor de koerier zal het nieuwe product uitkomst bieden. Zij zullen immers minder te maken krijgen met een dichte deur. Nu worden de post nog vaak ongevraagd achtergelaten bij de buren wat volgens de ontwikkelaars omslachtig is en een inbreuk op de privacy van de bewoners. “Met deze samenwerking maken we daar een einde aan,” zegt Annick Martin, CEO Schindler Benelux. “Door de Bringme Box beschikbaar te maken vlakbij onze liften bieden we een totaaloplossing voor wooncomplexen en appartementsgebouwen. Vanaf het moment van toegang tot het gebouw zorgt een slim en veilig systeem voor een nieuwe bewonerservaring waarbij onze basiswaarden comfort, veiligheid en service centraal staan.”

Slimme box

Bringme lanceert nu de slimme box, een geautomatiseerde conciërgedienst, die pakketje kan aannemen, aftekenen en bewaren. Ook het verzenden en retourneren van pakketten moet plaatsvinden via deze box. Ook bijvoorbeeld de sleutel voor de schoonmaakster kan volgens Bringme in de box worden gelegd. “Het slimme gekoppelde netwerk dat ontstaat als Bringme en Schindler hun technologieën combineren, verhoogt het comfort én de veiligheid voor alle bewoners”, leggen de ontwikkelaars de voordelen uit. Zo kan per dienstverlener worden bepaald waar ze zich in het pand mogen bevinden en welke toegankelijk zij hebben. “Zo moet iemand die een pakketje komt leveren alleen in de hal zijn, terwijl bijvoorbeeld de loodgieter alleen toegang krijgt tot de kelder en de verdieping van het gebouw waar hij een reparatie moet uitvoeren.” De slimme box is dus meer dan een brievenbus.

Project op poten

Inmiddels is de technologie al in gebruik genomen in een Belgische woontoren. De bewoners openen de toegangsdeur met één digitale sleutel. Deze is gekoppeld aan de lift die altijd naar de juiste voordeur gaat. “De tijd van gedoe met pakketjes en sleutelbossen is dan voorgoed voorbij.” Het bedrijfsleven maakt al lang gebruik van de boxen van Bringme. Het bedrijf hoopt nu met de samenwerking met Schindler door te groeien.

Gerelateerde nieuwsartikelen

Gerelateerde producten