Sensoren in het asfalt sporen tijdig problemen in het wegdek op Foto: Shutterstock

Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben sensoren in het wegdek op de campus aangebracht. Al tijden de aanleg hebben deze sensoren interessante data opgeleverd, bijvoorbeeld over de temperatuur tijdens de verwerking. Maar ook tijdens het gebruik kunnen de sensoren worden uitgelezen over hoe de weg zich ontwikkelt en mogelijke problemen snel te detecteren.

Spanningen detecteren voorkomt snelle slijtage

Scheuren in het wegdek kunnen leiden tot levensgevaarlijke situaties. Daarom is het belangrijk om wegen goed te onderhouden, wat steeds vaker onder de verantwoordelijkheid van de aannemer valt. Tijdig problemen opsporen is dan ook van groot belang. Ook kunnen bepaalde spanningen tijdens het leggen kunnen in de toekomst leiden tot snellere slijtage. Dankzij de sensoren kunnen deze spanningen nu direct gedetecteerd worden, zodat nog tijdens het leggen van het asfalt, het proces tijdig kan worden aangepast.

Verbetering en verduurzaming van asfalt

In december 2017 heeft een onderzoeksgroep van de UT - Asphalt Paving Research & Innovation (ASPARi) – de speciale fiber optics sensoren aangebracht op asfaltwegen op de campus. ASPARi is onderdeel van het Living Smart Campus project. PhD researcher Seirgei Miller van de faculteit Engineering Technology, doet al langer onderzoek naar de verbetering en verduurzaming van asfalt. Hij leidt het project, dat voortkomt uit een samenwerking van organisaties in de asfaltwegenbouw. De oprichters van het netwerk vertegenwoordigen 80% van de sector en verwerken in Nederland meer dan 8 miljoen ton asfalt per jaar. ASPARi hoopt met het project de aanleg van asfalt te kunnen optimaliseren en met de meetgegevens voorspellingen te kunnen doen over de levensduur.

Fiber Bragg Grating sensors

De onderzoeksgroep maakt gebruik van zogenaamde Fiber Bragg Grating (FBG) sensors. Deze werken op basis van op lichtstralen door een glasvezel kabel en kunnen van een afstand worden uitgelezen. Tot nu werden de FBG sensoren al wel gebruikt bij het meten van druk in olie- en gasbronnen, maar nog niet in de asfaltsector. Ze zijn hier echter wel zeer geschikt voor gezien de temperaturen waaraan ze blootgesteld kunnen worden. Bij boren naar olie en gas is dit rond de 140-160 ⁰C, wat niet veel verschilt van het asfaltverwerkingsproces. De sensoren kunnen behalve de temperatuur van het asfalt ook de rek in het wegdek meten. Dit kan namelijk duiden op bijvoorbeeld scheuren in de weg. Met de ontwikkeling van deze nieuwe meettechnieken kunnen wegbeheerders in de toekomst dus beter de ontwikkeling van het wegdek monitoren en onderhouden.


Bron: Universiteit Twente

Ook interessant