'Composiet heeft zich bewezen als sterk constructiemateriaal' Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: FiberCore Europe.

In 2007 plaatste FiberCore Europe ’s-werelds eerste prefab composiet brug in Dronten. En komende zomer wordt in Tholen de 1000ste brug gelegd. ‘Composiet heeft zich bewezen als sterk constructiemateriaal voor de infra.’

Composiet bestaat uit glasvezels (soms ook koolstofvezels), waaraan een thermohardende hars is toegevoegd. FiberCore ontwikkelde de eigen InfraCore® technology om bruggen van composiet te kunnen maken. ‘Het materiaal heeft veel voordelen’, zegt directeur Jan Kroon. ‘Het is licht en sterk en het gaat  na toepassing van onze technologie  zeker 100 jaar mee. Dat weten we omdat we in laboratoria diverse testen hebben gedaan. Er zijn proeven gedaan om de belastbaarheid te kunnen meten, getest hoe het materiaal zich houdt onder invloed van uv-straling en van dooizouten en noem maar op. Op basis van al die testresultaten kunnen we zeggen dat de levensduur minimaal 100 jaar is.’

Composiet op de kaart

Composiet werd in de jaren ’50 en ’60 al gebruikt in de scheepvaart en in de luchtvaart. In de wereld van de bouw en infra was het materiaal nog relatief onbekend. FiberCore liet de sector kennismaken met de unieke eigenschappen van hun composiet bruggen, brugdekken en sluisdeuren. Kroon: ‘We hebben sinds 2007 composiet als constructiemateriaal in de infra op de kaart gezet, kan ik wel zeggen. De prefab composiet brug niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Je ziet ze overal.’

Circulair en herplaatsbaar

FiberCore Europe was het eerste bedrijf dat composiet bruggen maakte, maar is inmiddels niet de enige meer. Kroon: ‘Als ik een brug van een concurrent zie, denk ik aan de ene kant, jammer, die had van ons kunnen zijn. Maar aan de andere kant ben ik blij dat er concurrenten zijn, want dat betekent dat het materiaal ook door anderen erkend wordt en dat de markt voor composiet volwassen is geworden. Het wordt in de hele keten omarmd omdat de bruggen duurzaam en onderhoudsvrij zijn en helemaal passen in een circulaire economie. Verder zijn ze volledig en eenvoudig herplaatsbaar. Ten opzichte van bruggen van staal en beton is het aandeel composiet nog klein, maar het groeit gestaag. Je moet het eigenlijk zo zien; er is een nieuw constructiemateriaal voor bruggen bij gekomen. Vroeger werden bruggen uitsluitend van hout, staal en beton gemaakt, nu is er ook composiet. Toepassing van composiet is op dit moment mogelijk voor overspanningen tot zo’n 35-40 meter. Maar we werken er hard aan om er  door middel van innovaties en onderzoeken  voor te zorgen dat die overspanningen groter worden.’

Mijlpaal

Composiet kan een grote rol gaan spelen in de onderhoudsopgave die er momenteel ligt. Er zijn veel bruggen in Nederland die niet meer in optimale staat zijn. De staalconstructie is na een goede opknapbeurt wel weer in orde, maar een dek van hout is echt aan vervanging toe. Met composiet is dat snel te realiseren. 

Voor betonbruggen die gerenoveerd moeten worden is er de SUREbridge-methode, waarbij een brug wordt versterkt (en eventueel verbreedt) met een composiet dek en zo een tweede leven tegemoet gaat. Opdrachtgevers zoals gemeentes en provincies weten de weg naar FiberCore Europe prima te vinden. De composieten bruggen uit de Rotterdamse fabriek liggen inmiddels in heel Nederland. Binnenkort gaat nummer 1000 geplaatst worden, in het Zeeuwse Tholen. ‘Daar zijn we natuurlijk reuze trots op’, zegt Jan Kroon. ‘Die 1000ste brug is echt een mijlpaal in ons bestaan. Op naar de 2000, zou ik zeggen!’ 

Ook interessant