Almere recyclet oud beton in nieuwe groene betoncentrale Beeld: Shutterstock

Afgedankt beton en plantenvezels zijn heel geschikt om te worden hergebruikt voor de productie van nieuw beton. Dat doen ze vanaf 1 mei in Almere in een nieuwe betoncentrale. Daar is een reeks innovaties voor verregaande energiebesparing en duurzaamheid doorgevoerd. Mogelijke toepassingen voor "groen beton" zijn bijvoorbeeld fietspaden, werkvloeren en viaducten.

“De belangrijkste reden waarom de nieuwe betoncentrale duurzamer is, is dat de centrale recyclebeton gaat maken”, aldus initiatiefnemer Alexander Pouw, directeur van de Theo Pouw Groep. Het hergebruik van beton is veel duurzamer dan steeds primair zand, grind en cement afgraven en aanvoeren voor de productie van nieuw beton. Veel natuur- en milieuorganisaties vragen al aandacht voor de schaarste aan grind.

Oud beton upcyclen

Er liggen bergen gebruikt beton te wachten op hergebruik. De komende jaren is er meer dan genoeg om nieuw beton mee te kunnen produceren. Pouw: “Vanuit de hele regio komen er tienduizenden tonnen beton voor hergebruik naar de nieuwe centrale: skeletten van bruggen, balkons, funderingen, skeletten van flats, productieresten van fabrieken, straatstenen, rioolbuizen en dergelijke.”

Al het uitgaande beton bevat minimaal 30 procent gerecycled materiaal. “Oud beton upcyclen wij tot een hoogwaardige grindvervanger door breken, zeven en wassen. Dit vanuit de overtuiging dat het hergebruik van grondstoffen beter voor mens en milieu is dan het alsmaar opnieuw produceren van grondstoffen.”

Duurzaam transport

De nieuwe betoncentrale is een breuk met de traditionele manier van betonproductie, die nog afhankelijk is van de aanvoer van zand, grind en cement. Door het op grote schaal gebruiken van betongranulaat (gerecyclede stukjes betonpuin, geschikt voor hergebruik) is een heel groot deel van de transportbewegingen voor de aanvoer van de traditionele grondstoffen niet meer nodig. Het betongranulaat komt namelijk allemaal uit de grootregio Almere en de rest van de provincie. 

“Onze vrachtwagen hebben slechts 1,8 kilometer nodig om naar de plek van bestemming te komen”, zegt Pouw. “Dat veroorzaakt niet alleen veel minder CO2-uitstoot, maar het betekent ook een verbetering van de leefomgeving in Almere en omstreken als het gaat om de uitstoot van roetdeeltjes, motorgeluid en de verkeersveiligheid.” Pouw gaat de komende tijd bovendien investeren in elektrische vrachtwagens.

Hergebruik van afval- en reststromen

De nieuwe centrale is onderdeel van Upcycle City, een initiatief van vier bedrijven die een duurzame oplossing hebben bedacht voor het hergebruik van afval- en reststromen. Door ook gebruik te maken van schepen minimaliseert het aantal transportbewegingen en wordt het wegennet in en rond Almere ontlast. Alexander Pouw: “We gaan veel grotere schepen gebruiken dan momenteel in Almere gebruikelijk is voor de aanvoer van grondstoffen. Onze schepen kunnen 2850 ton vervoeren. Hierdoor wordt al een enorme CO2-reductie bereikt ten opzichte van het laten varen van, bijvoorbeeld, drie oudere schepen van 900 ton.”

Ook gaat de nieuwe centrale werken met waterrecycling waardoor er niet langer alleen maar water nodig is van de waterleiding zoals bij traditionele betonproductie het geval is. De nieuwe centrale krijgt overal ledverlichting.

Ook interessant