Stukadoors: profileer jezelf Tekst: Marion de Graaff, Tekstbureau ’t Kofschip. Beeld: Shutterstock.com.

De Nederlandse Ondernemersvereniging voor Afbouwbedrijven (NOA) liet een marktonderzoek uitvoeren om vast te stellen hoe de sector afbouw ervoor staat. In het rapport staan trends en ontwikkelingen voor de periode 2018-2028.

In het rapport wordt gekeken naar de verschillende beroepsgroepen die onder afbouw vallen. We zoomen hier in op de categorie stukadoors en afbouwbedrijven. Het gaat om de korte termijn (tot 3 jaar) en de vooruitzichten voor de lange termijn (5 tot 10 jaar).

Uit het rapport blijkt dat er een tekort is aan vakmensen. Door het imago van de sector op te vijzelen, zullen er naar verwachting meer jongeren en zij-instromers voor een baan als stukadoor kiezen. Positieve verhalen waaruit de liefde voor het vak blijkt, en een duidelijk beeld van wat het werk inhoudt kunnen de sector een boost geven. Daarnaast is het belangrijk om jongeren kansen te bieden in de vorm van stageplaatsen en werkervaringsplaatsen, want een groot deel van de opleiding wordt ingevuld met praktijkervaring. Een stageplaats is dus een vereiste om de opleiding te kunnen doen. In de bouwketen verandert veel omdat er meer vraag is naar totaaloplossingen en er vaker met prefab producten wordt gewerkt. Ook verandert de omgeving waarin wordt gewerkt. Er is meer vraag in de utiliteitsbouw en minder vraag vanuit de particuliere hoek. Goed nieuws is dat de opdrachtgevers van stukadoors en afbouwbedrijven de prijs tegenwoordig minder belangrijk vinden dan betrouwbaarheid en het leveren van kwaliteit.

Tevreden klanten

Het imago van de gehele sector afbouw kan dan misschien nog wat omhoog, het is ook belangrijk om na te gaan of de goede naam van een bedrijf nog verder opgepoetst kan worden. Daaraan draagt bijvoorbeeld het afleveren van kwalitatief goed werk bij, netjes werken en de werklocatie opgeruimd achterlaten, maar ook het centraal stellen van de (eind)klant. Stukadoorsbedrijven zijn over het algemeen nogal bescheiden, maar met je kwaliteiten naar buiten treden mag best: een bedrijf kan zich daarmee juist onderscheiden. Geef voorbeelden van mooi uitgevoerde projecten, laat tevreden klanten en enthousiaste werknemers aan het woord, en vermeld wat je specialisme is. Ben je bijvoorbeeld deskundig op het gebied van isolatie of een expert in een bepaalde techniek, dan is dat een toegevoegde waarde: prima bruikbaar ter profilering van je bedrijf.

Samenwerken en overleggen

De relatie met de eindklant is belangrijk, maar het is ook zaak om goed samen te kunnen werken met aannemers en andere ketenpartners. Veel stukadoorbedrijven komen pas op het moment van de uitvoering van de klus in contact met de eindklant. Maar die eindklant is de beslisser, en mocht je als stukadoor meer in huis hebben – bijvoorbeeld een oplossing voor geluidsisolatie – dan is het zaak om die dingen vooraf al te overleggen. In de hele bouwsector kwam in de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor digitalisering en automatisering. Tegenwoordig is kennis van BIM en ermee kunnen werken een voorwaarde om mee te kunnen doen in grote projecten, ook voor stukadoors. Digitalisering en automatisering, en misschien ook robotisering, zullen in de komende jaren nog belangrijker worden. Bijblijven is dus cruciaal. En dat geldt natuurlijk ook voor terreinen als social media, ondernemerschap, kennis van materialen/ technieken/ producten/ gereedschappen, en noem maar op.

Ook interessant